שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: דניאלה מלאך - פילאטיס מאמרים בתאריך: 20:11:49 - 06/07/2012  צפיות: 2431

שתף לחבר

שם המאמר: פילאטיס בהריון למניעת כאבי גב


פילאטיס בהריון למניעת כאבי גב

פילאטיס בהריון למניעת כאבי גב

מאת: - נציגה בכירה, בלעדית של "סטוט פילאטיס" בישראל ומומחית לשיקום - http://www.daniellamallach.com/

הריון הוא לא מחלה. הריון הינו תהליך טבעי ובמצב בריא מאפשר המשך הפעילויות הקודמות להריון. יחד עם זאת, יש להתנהל במשנה זהירות עצם השינויים הפיסולוגיים המתפתחים בשלבים השונים של ההריון.

אימוני פילאטיס לנשים בהריון מומלצים בעיקר בסטודיו לפילאטיס מכשירים, בגלל העובדה שבסטודיו כזה מתנהלות קבוצות קטנות והמדריכת הפלאטיס יכולה להתארגן מול הצרכים המיוחדים של המתאמנת ההריונית ולהכין לה תוכנית מיוחדת, המשתנה עם התפתחות ההריון על שלביו. בקבוצות קטנות, קיימת  אפשרות לזהות ביצוע לא נכון היכול להזיק לאם ולעובר.

שיטת פילאטיס באופן כללי תורמת לתחזוקת השרירים המייצבים המונעים כאבי גב, או מקלים על כאבים לאנשים עם בעיות גב. על אחת כמה וכמה אצל נשים בהריון. בערך בשבוע ה-19 מופרש הורמון הרלקסין לגוף האישה. הורמון זה אחראי על שחרור הרצועות המחברות את העצמות ומייצבות אותן אחת ליד השנייה במפרקים השונים וזו על מנת להרחיב את האגן ולהכין את תעלת הלילדה לקראת תהליך הלידה. הרצועות לא משתחררות רק באיזור האגן, אלא בכל הגוף. המפרקים נשארים חסרי הגנה מהמקור הזה ועל כן יש חשיבות עליונה לחזק את המערכת הדינאנמית, המהווה את השרירים הקטנים העוטפים את המפרקים ויכולים להיכנס לתפקיד התחזוקה שאיבדו הרצועות. ללא התייחסות מיוחדת לתחזוקת מערכת השרירים הזו בזמן ההריון, יש סיכוי גדול לכאבי גב הנובעים מחוסר יציבות במפרק החשוב ביותר בגוף- הסקרו איליום. המפרק בין האגן לעצם העצה, הינו מפרק המייצב את כל עמוד השדרה. כשהוא מאבד את היכולת שלו להתייצב במשימות בהן הגוף דורש יציבות מול עומסים, אין יכולת לתמוך במבנה החוליות והן נדחסות תחת העומסים. בעיות גב שונות יכולות להתפתח כתוצאה מכך.

באימוני פילאטיס מכשירים, ניתן לעזור למתאמנת ההריונית לחזק את כל מערכות השרירים מבלי ליצור את העומסים המוגזמים האלו ובו זמנית לפנות גם את המערכת התומכת, על מנת למנוע את כאבי הגב הלא רצויים. המכשירים מבטלים את השפעת כוח הכבידה מצד אחד ומעניקים התנגדות לשרירים מצד שני. באופן זה גם מפתחים את השרירים ומחזקים את המערכת השלדית שרירית וגם שומרים על פיזור עומסים נכון במפרקים. שיטה זו יוצרת אימון מהנה, מספק, מאתגר ובטוח.

ההריון הינו תהליך שמסתיים עם הלידה. משקל העובר מקדימה שמשנה את מרכז הכובד ומבלבל את מוח במציאת המרכז, גם הוא סיבה לכך שהגב מקבל עומסים. כאבי גב יכולים להתפתח בגלל הישענות האישה לאחור בצורה מוגזמת, כשהיא מנסה למצוא עמידה נוחה כנגד המשקל שמושך ואתה קדימה. אחרי הלידה, כשהיא מחזיקה את התינוק על הידיים, העומסים אף גדלים. משקל התינוק גדל מיום ליום והאם ממשיכה לשאת עומסים גדולים כשהמערכת ההורמונלית שלה עדיין לא התאזנה. כאבי הגב מתגברים לרוב אחרי הלידה וההמלצה היא לשים דגש על אימונים המשלבים תחזוקה נכונה של השרירים שעברו טראומה בתהליך הלידה כמו, קרקעית האגן ושרירי הבטן הרוחביים העמוקים. אימוני פילאטיס יכולים מאוד להתאים למטרה זו.

בעת ההריון הסרעפת נתקלת במכשול. השלב האקטיבי של הנשימה קורה בשאיפה, בלקיחת האוויר. בזלב הזה הסרעפת יורדת ונפתחת. בהריון היא נתקלת במחסום. לאחר השאיפה, בתהליך הנשיפה הסרעפת עולה ושואבת איתה את כל האיברים הפנימיים ואת קרקעית האגן לתמיכה של עמוד השדרה. השלב הזה מפעיל את השרירים הפנימיים האחראים על יצוב עמוד השדרה. שינוי דפוס הנשימה בהריון, גורם לנשימה שטחית המתבצעת בעיקר עם שרירי הצוואר וחגורת הכתפיים. הדפוס הזה לא רק שיוצר מתח בצוואר ובחגורת הכתפיים אלא גם מונע גיוס של השרירים האחראיים על יציבות הגוף. סיבה נוספת להתפתחות כאבי כגב.

חוסר איזון של השרירים הנמתחים מקדימה לעומת שרירי הגב התחתון המתקצרים, לא תורם כל כך ליציבות הגוף ומהווה סיבה נוספת לכאבי גב. ההמלצה היא להתייחס לכל הנתונים האלו ולעזור לאישה לתרגל בעת ההריון הארכה של השרירים הנוטים להתקצר והימנעות של מתיחת יתר של השרירים שכבר נמתחו. אימונים אלו יתרמו בשיקום שלאחר הלידה. המוח יזכור את האימונים האלו והיולדת תוכל להתמודד ביתר קלות עם התהליך השיקומי שלאחר הלידה ולמנוע את כאבי הגב השכיחים בתקופה זו.

פילאטיס בהריון - pregnancy pilates

אתר הבית של דניאלה מלאך: http://www.daniellamallach.com/

 


עוד מאמרים שיעניינו אותך:

  • פילאטיס מכשירים ועבודה אירובית

  • איך נשאבתי לעולם הפילאטיס

  • קורס פילאטיס




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים