שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: דניאלה מלאך - פילאטיס מאמרים בתאריך: 17:58:06 - 08/07/2012  צפיות: 1212

שתף לחבר

שם המאמר: מה קורה כשכואב הגב?


מה קורה כשכואב הגב?

מה קורה כשכואב הגב?

מאת: - נציגה בכירה, בלעדית של "סטוט פילאטיס" בישראל ומומחית לשיקום

מחקרים מראים שמיד כשעתיים אחרי אפיזודה של כאב גב מתמשך, המולטיפידוס (שריר עמוק הקרוב אל עמוד השדרה) מאבד כ-50% מההיקף שלו. ממצא זה מסביר את התפתחות אירוע הכאב, במידה ומבינים את תפקיד המולטיפידוס.

המולטיפידוס הינו שריר שסיביו העמוקים מסווגים כשריר מסוג עמוק, מייצב, בקושי יוצר תנועה, שומר על האיזור הניאוטראלי, אחראי על ציר התנועה במפרק וסוג שמתגייס לפני כל תנועה על מנת לתמוך בה. הסיבים הקרובים יותר לשטח מסווגים כסוג של שריר גלובאלי יותר אך עדיין מייצב , שאופיו יוצר תנועה קטנה לפשיטה קטנה בעמוד השדרה. צד אחד בלבד יעבוד לכיוון מניעת רוטציה, או שליטה ברוטציה. כאשר השריר מפסיק לעבוד, הוא מפסיק לתפקד כמייצב, מפסיק לשלוט באיזור הניאוטראלי של המפרק , מפסיק לשלוט בתנועות סיבוביות ומתחיל תהליך של חוסר איזון שבסופו הביטוי יהיה כאבי גב.

השאלה הגדולה היא מדוע זה קורה? התשובה היא, שזהו מנגנון ההגנה של המוח. כשהמוח מזהה סכנה, הוא עושה את מה שהוא יודע על מנת להגן על הגוף מפני הסכנה. באופן זה הוא מסמן בשפתו הוא, שזה הזמן לעצור ולתת לגוף לטפל בעצמו. כאב גב, הינו אחד מהסימנים שהמוח משדר על מנת שאנחנו נמצא את הפיתרון. ללא כאב אנו לא רואים שום צורך לחפש פיתרון.

כאשר השריר המייצב יוצא מכלל פעולה, הוא משול לציר של דלת שלא מצליח להחזיק את הדלת במקומה. הציר הזה מאותת לנו באמצעים חיצוניים לבדוק מדוע הדלת חורקת ולא נפתחת. מדוע כואב לרצפה שמשתייפת כתוצאה מזה שהדלת לא נפתחת טוב. הכאב של הרצפה מכריח אותנו לבדוק מה קורה עם הצירים. תיקון הצירים יוריד את הסימפטום, או את הכאב. תהליך דומה מייצר המוח. כאב הגב, הוא ביטוי לתהליך ארוך בו לא היה קשר בין האיתותים שהמוח שידר לאדם. בסופו של דבר, מכיוון שלא תוחזקו הצירים, הם נחלשו עד שפסקו, והמפרק, או החוליות קרסו, כי לא היתה להם התמיכה לה הם זקוקים. הכאב, הינו לחץ על מבנים כמו: עצב, סחוס, או כל מבנה אחר בתוך החוליות. ללא תמיכת השרירים המייצבים, שוקעות החוליות אחת על השניה. הרצועות המחברות בין החוליות מתרופפות והתנועה בין החוליות גדלה ללא שליטה. כמו מגדל של קוביות המגיב לחוסר יציבות , מתחיל עמוד השדרה לאבד את אירגונו וצורתו המקורית. התעלה שבה עובר חוט השדרה, מאבדת את צורתה הייחודית שנועדה לשמור על המבנה החשוב ביותר של מערכת העצבים שמקורה בגולגולת ונוצר לחץ על חוט השדרה כתוצאה מדיסקים שיוצאים החוצה בין החוליות, שינוייי זוויות של החוליות וכו.

סיבות להיחלשות המערכת התומכת, או הצירים שמחזיקים את עמוד השדרה, יכולות להיות שונות ומגוונות, אבל בסופו של דבר כולן מביאות למצב בו, מערכת השרירים המתחזקים את עמוד השדרה מאבדת את האיזון שלה. השרירים הגדולים לוקחים דומיננטיות והשרירים הקטנים לא מצליחים לתמוך בהם יותר. ללא תמיכת השרירים הקטנים, צירי המפרק זזים בעצמם במקום שהתנועה תיווצר סביבם. מצב זה גורם לכאב. השרירים האחראים על ייצוב הצירים נחלשו, ואחרי שהצירים זזים בעצמם קשה להם להתגייס עוד יותר. אופיים המייצב מאפשר להם להתגייס ולתמוך רק כאשר המפרק יכול לחזור למנח הניאוטראלי שלו. כאשר השרירים הגדולים מוציאים אותו מהמנח הניאוטראלי, הם לא מסוגלים להתגייס.

בפילאטיס שיקומי, עם שימוש באביזרי פילאטיס, או במכשירי פילאטיס בצורה חכמה, משתמשים בתובנה הזו על מנת לעזור למפרק להתקרב חזרה אל המנח הניאוטראלי שלו. מהמקום הניאוטראלי, קל יותר לחנך את השרירים המייצבים וביניהם המולטיפידוס, להתגייס. בטכניקות פילאטיס מיוחדות, מלמדים את המוח ואת מערכת העצבים להגיב מחדש לצורך ביציבות.

מדריך פילאטיס, או פיזיותרפיסט המשתמש בטכניקת פילאטיס למטרות שיקום, ידע להפעיל מחדש את מערכת הצירים בעמוד השדרה. כשמפעלים ומעירים מחדש את המולטיפידוס, מרגישים כמו בלון קטן מתנפח מתחת לעור באיזור הכואב. כמעט ואין תנועה, כל הפעולה מתבצעת באמצעות הדימיון. הטכניקה איננה "דימיון מודרך". ידוע שהשרירים האלו מתגייסים לפני כל פעולה, מבלי שהאדם יודע על כך, ולכן על מנת להפעיל אותם משתמשים בדימיון, על מנת ללמד אותם מחדש להיכנס לפעולה מעצמם לאור דרישה. את הטכניקות המיוחדות האלו לומדים רק בבתי ספר לפילאטיס המתמחים ברמות גבוהות של הכשרה, המתבססת על ניתוחים ביו מכאניים ומחקרים עדכניים.

המטופל הסובל מכאב גב, המגיע לטיפולי פילאטיס שיקומי, יחוש מיד הקלה בכאב. חשוב לציין, שהמולטיפידוס אינו השריר היחיד אליו מתייחסים בעת הטיפול השיקומי בכאבי גב. מערכת הליבה הכוללת את הסרעפת, את הרחב הבטני, את המוולטיפידוס, את קרקעית האגן, את הסיבים העמוקים של שריר מותן כסל ואת הסיבים העמוקים של המרובע המותני, כולם אמורים לעבוד ביחד על מנת לשפר את היציבות הדינאמית באיזור עמוד השדרה. כולם ביחד יקלו על כאבי גב של מטופל זה או אחר.

ככל שהמטופל החש בכאבי גב, יתחיל את הטיפול קרוב יותר לאירוע, כך הסיכויים להתגבר על כאבי הגב במהירות יגדל. הפחד מהכאב מונע מאנשים מלהגיע לטיפול פילאטיס. רוב האנשים מחכים שהכאב יעבור, מפני שהם חושבים שרק אז יוכלו להתאמן. ברגע שמבינים שבפילאטיס שיקומי יודעים לעבוד עם הכאב, מוצאים את המטפל הנכון שידע להחזיר את מערכת הצירים למקומה ויאפשר תנועה ועבודה נכונה ללא כאב.

 לעוד פרטים כנסו לאתר הבית שלי: http://www.daniellamallach.com/


עוד מאמרים שיעניינו אותך:

  • איך נשאבתי לעולם הפילאטיס

  • כיצד פילאטיס יכול לעזור לכאב גב?

  • פילאטיס מכשירים ועבודה אירובית




  • שתף לחבר

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים