שלח לחבר מאמר זה:
שמך:
אימייל שלך:
שמו של החבר:
אימייל של החבר:
X ביטול השיתוף
פורסם ע"י: דניאלה מלאך - פילאטיס מאמרים בתאריך: 11:13:32 - 06/07/2012  צפיות: 3078

שתף לחבר

מאמר זה שותף 1 פעמים.

שם המאמר: פילאטיס מודרני


פילאטיס מודרני

פילאטיס מודרני

מאת: - נציגה בכירה, בלעדית של "סטוט פילאטיס" בישראל ומומחית לשיקום

http://www.daniellamallach.com/

כמו בכל תחום, החיים ממשיכים ואיתם הקידמה. תמיד יש דברים שנשארים אותו דבר, אך את הדרך בה אנו מסתכלים עליהם ואליהם ניתן לשנות. גוף האדם נשאר כמו שהוא. עם השנים אנו מגלים גילויים חדשים ומפתחים רעיונות, דרכי שימוש, טיפול או התנהלות. החוקרים לא עוצרים לרגע מלהניח הנחות ולבדוק את נפלאות הגוף. בתקופה שבה ניתן להחדיר מצלמות לתוך הגוף ולראות את פעולתו בזמן אמת, אנו ערים לתופעות ולקשרים המאירים את עינינו באור אחר.

הרעיון של ג'וזף פילאטיס גאוני. הוא חיפש דרכים להשתמש בכל מפרק, בכל תנוחה ותנועה אפשרית. הוא הבין שחוסר שימוש גורם לניוון וחולשה. הוא הבין שעל מנת לשמור על גוף חזק ובעיקר בריא, יש להמשיך להשתמש במתנה הגדולה שקיבלנו. החשיבה הזו הובילה אותו לפיתוח מכשירים ותרגילים בניסיון לגרות את הגוף לפעולות שהוא מסוגל לעשות. הוא הביא את הטבע לחדר האימונים וקרא לזה סטודיו לפילאטיס. בתוך הסטודיו לפילאטיס ניתן לדמות טיפוס על הרים, תליה על חבלים, חתירה, הדיפה, משיכה, ריצה, ניתורים, שחיה וכד'. הוא חקר את גוף ההאדם ועם הכלים שהיו ברשותו פרץ דרך בדורו בחשיבה על פעולת הגוף.

בתקופה שנפטר, התפתח המחקר לאור הצורך בטיפולבבעיות הגב, ומקנזי יצא עם התובנה שהפשיטה בגב הכרחית לטיפול בפריצות דיסק. ג'וזף פילאטיס דגל בהשטחה של המותנית וטען שזה המצב האופטימאלי של עמוד השדרה ואכן השטחה של המותנית תרמה לאנשים עם בעיות במפרקי החוליות, אנשים עם קשת מותנית מוגזמת – לורדוזה, או לאנשים עם היצרות תעלה או החלקת חוליה קדימה. אותה תנועה החמירה את מצבם של מתאמנים שסבלו מפריצת דיסק.

עם השנים, התחילו לחקור את הסיבות לחוסר יציבות בעמוד שדרה צווארי, וגילו את חשיבות יצוב השכמות והתייחסו לחגורת הכתפיים כבסיס תמיכה לראש ולצוואר. מוירה סטוט שהתאמנה בסטודיו המקורי של ג'וזף פילאלטיס ונפצעה פציעה צווארית, הקימה צוות שחקר את שיטת פילאטיס המקורית ופיתחה עימם שיטה המבוססת על עקרונות אנטומיים וביו מכאניים עדכניים. מבלי לבטל  את הרעיון המקורי של פילאטיס, ניתח הצוות את התרגילים שלו ושינה אותם בהתאם לעקרונות הביו מכאניים. שיטת סטוט פילאטיס היתה הראשונה שהציגה את חשיבות הניוטראל בעמוד השדרה, ושמירת העקומה הטבעית לעומת השטחת המותנית שהיתה מקובלת עד אז.

הדגש על נשימה סרעפתית ויצוב השכמות, שימת לב למיקום הצלעות והפעלה נכונה של הראש והצוואר, התחילו להיות חלק מהעקרונות המודרניים של כל מי שעוסק בפילאטיס. המותג פילאטיס ממשיך לייצג את הרעיון המקורי, אך עם השינוי והקדמה לא ניתן להשוות את מה שעושים היום בפילאטיס לעומת מה שהיה לפני עשרות שנים.

גם אם מבצעים את אותו תרגיל מבחינה תנועתית וקוראים לו באותו שם שפילאטיס קרא לו: בעידן המודרני, או העכשווי, קיים הסבר לכל תנועה, סיבה לכל תנועה. יורדים לעומקם של מפרקים, יורדים לעומקם של שרירים, יורדים לעומקם של ניתוחים ביו מכאניים. פילאטיס מודרני לא מסתכם בפיתוח כוראוגרפיה חדשה. פילאטיס מודרני מסתכם בהבנה עמוקה יותר, העוזרת לפשט את הפעולות למתאמן.

על מנת להגיע לרמה של הפילאטיס העכשווי, יש לעבור הכשרה העוסקת בלימוד מעמיק של אנטומיה. גם האנטומיה היום מוצגת בשיטה אחרת. האנטומיה המודרנית, מסתכלת בצורה שונה על גוף האדם. אם עד עכשיו היינו רגילים לבודד את השרירים ליחידות ולקרוא להם בשם, היום אנו עדים לחיבור ביניהם ולעובדה שכל שריר מחובר לרקמה  וכל רקמה שייכת לרקמה הכוללת שעוטפת את כל גופינו. הכל מחובר ומושפע מכל תנועה, או כוח המופעלים על הגוף.

בלימודים המודרניים, לומדים לשאול את השאלות הנכונות ולומדים להקשיב לגוף ולצרכיו. אם עד עכשיו נאמר לנו מה "צריך" להיות ואיך "צריך" לבצע את התרגיל, בעידן המודרני לא משתמשים במילה "צריך". בעידן המודרני משתמשים במילה "מתאים". על מנת להבין מה "מתאים", יש ללמוד את הגוף בשיטה העכשווית.

כשמשתמשים במונח "צריך", רבים מרגישים שהם לא מתאימים לשיטה, שהם לא מסוגלים לעשות את מה ש"צריך" לעשות על מנת להתאים את עצמם לשיטה. כשמתמשים במונח "מתאים" והשיטה מתאימה את עצמה למתאמן, כולם יכולים להרגיש שייכים. קל יותר לעבוד לפי תפריט של תרגילים. כך נהגו בפילאטיס המקורי. יש להשקיע הרבה יותר מחשבה בפיתוח תוכניות על פי הפילאטיס המודרני, כיוון שבפילאטיס העכשווי אין מתכונים. אין תפריט שעל פיו עובדים, יש עקרונות עבודה. המדריך צריך להתבונן על המתאמנים, לזהות את הצרכים שלהם ולהתאים את השיטה למתאמנים. המדריכים שמשתמשים בשיטה זו עובדים קשה מאוד על מנת ליצור תוכניות מתאימות, על מנת למצוא את השפה המתאימה שתעזור למתאמן להבין מה הוא צריך להרגיש ואיך הוא צריך לבצע את התרגיל ולהרגיש סיפוק של ביצוע מוצלח. בזה מסתכמת השיטה המודרנית. הקשבה לצרכים והתאמה.

מדריך המלמד פילאטיס מודרני, למד להשתמש בכלים הרבים שקיבל בקורס. למד לשאול את השאלות הנכונות המנחות אותו באיזה כלי לבחור בכל מצב נתון המשתנה מאדם לאדם, משתנה עם הזמן ועם המצב הנתון של המתאמן.

עם הכלים שרוכשים המדריכים, הם יכולים ליצור תרגילים שונים ו"לצאת מהקופסה" של פילאטיס המקורי, מבלי לוותר על העקרונות. העקרונות של פילאטיס המקורי תמיד נשארים בתמונה, אליהם מתווספים העקרונות האנטומיים והביו מכאניים המודרניים. שימוש בעקרונות המקוריים והעדכניים עוזר למדריך להחליט במה להשתמש וכיצד ליצור תוכנית מתאימה, תוך הקשבה לצורך של המתאמן.

פילאטיס מודרני

 

 

 

 


עוד מאמרים שיעניינו אותך:

  • נשימה - מה כל המהומה סביבה

  • פילאטיס מודרני

  • פילאטיס מיוחד




  • שתף לחבר

    מאמר זה שותף 1 פעמים.

    שתף בפייסבוק

    ניווט מהיר:
    תגובות הגולשים